Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-05-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高等学校の新入生オリエンテーションにおける構成的グループ・エンカウンターの実践的研究 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effects of Structured Group Encounter on High School Girls in Freshman Orientation |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
構成的グループ・エンカウンター |
キーワード |
|
|
主題 |
新入生オリエンテーション |
キーワード |
|
|
主題 |
高等学校女子生徒 |
キーワード |
|
|
主題 |
structured group encounter |
キーワード |
|
|
主題 |
freshman orientation |
キーワード |
|
|
主題 |
high school girls |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10434900 |
著者 |
伊藤, 嘉奈子
工藤, 吉猛
Ito, Kana
Kudo, Yoshitaka
|
抄録(日) |
|
|
内容記述 |
本研究では、高等学校1年生の女子生徒159名を対象に、新入生オリエンテーションにおいて構成的グループ・エンカウンター(SGE)を実践し、その効果を検討することを目的とした。具体的には、自己紹介といった内容のワークを実施した後、自由記述の質問紙を実施し、体験に関する感想やSGEに関する感想、継続実施の要望を検討した。その結果、多くの生徒が今回の体験やSGEに対して肯定的な感情を述べていた。また、約6割の者がクラスでの実施も希望した。一方で、ワークの内容や実施環境に関する改善点も明らかとなった。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述 |
This study aims to investigate the effects of structured group encounter (SGE) on high school girls in freshman orientation. Participants in this study were 159 female students, who, at the end of a practical exercise, were asked to respond to a questionnaire that consisted of free remarks. Category analysis of the free remarks revealed a few aspects. Results indicated that many students had a positive image of SGE and that their self-awareness and understanding of others changed positively after SGE. |
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要
en : The journal of Kamakura Women's University
号 19,
p. 61-69,
発行日 2012-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
09199780 |