WEKO3
アイテム
大学生の規範意識、 道徳的認知、 行動基準の関連
https://doi.org/10.18990/00000375
https://doi.org/10.18990/00000375f26bb1b4-3acf-4b6e-b18c-cb9632bedad2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00008472179.pdf (1.0 MB)
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学生の規範意識、 道徳的認知、 行動基準の関連 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Relationships among Social Norms, Moral Cognition, and the Standard for Public Scale in University Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 規範意識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 道徳的認知 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 行動基準 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員養成課程の青年 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social norms | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | moral cognition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the standard for public space scale | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | adolescents in teacher trained course | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||
著者 |
藤澤, 文
× 藤澤, 文× Fujisawa, Aya |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は青年を対象として、 規範意識、 道徳的認知 (道徳的認知)、 5つの行動基準の関連を検討することであった。 調査協力者は教職課程に在籍する大学生229名 (男性178名, 女性51名) であった。 調査内容は、 規範意識 8項目、 道徳的認知 (DIT)、 行動基準尺度 (「自分本位」, 「仲間的セケン」, 「地域的セケン」, 「他者配慮」, 「公共利益」) であった。 変数間の相関を算出した結果、 「自分本位」 は 「規範意識」 と負の相関があり、 「地域的セケン」、 「他者配慮」、 「公共利益」、 「道徳的認知 (道徳性)」 は 「規範意識」 と正の相関があった。 「規範意識」 を従属変数、 そのほかの変数を独立変数とした重回帰分析の結果、 「地域的セケン」、 「他者配慮」 が 「規範意識」 を予測していた。 以上の結果について議論した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Recently, there has been a decrease in social norms in adolescents; this has led to several problems. Social norms are important research topic in the field of education, psychology, and business management, among others. This study was conducted to clarify the factors that predict social norms by focusing on moral cognition-Kohlberg- and the Standard for Public Space Scale (Egocentric, Peer-standards, Regional-standards, Care about Others, and Public Values). Regression analysis was performed to analyze the impacts of moral cognition and the five behavioral standards. The results revealed that "Regional-standards" and "Care about Others" significantly predicted social norms and that moral cognition did not predict social norms in adolescents. These results were discussed. | |||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 20, p. 11-19, 発行日 2013-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09199780 |