WEKO3
アイテム
育て親家族におけるテリングの効果についての探索的検討
https://doi.org/10.18990/00000361
https://doi.org/10.18990/00000361e4650ad1-9e0d-4264-8bb1-12ac2aef35bf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 育て親家族におけるテリングの効果についての探索的検討 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Exploratory Study of "Telling" in Open Adoptive Family | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | テリング | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 非血縁家族 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 養子縁組 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 自己理解 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 親子関係理解 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Telling | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | nonbiological family | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | adoption | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | self-understanding | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | understanding of parent-child dyad | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||
著者 |
冨田, 庸子
× 冨田, 庸子
× Tomita, Yoko
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述 | 血縁のない幼い子どもを迎え育てている家族において、育て親が子どもに、産みの親の存在や子どもの出自に関わることがらを伝え続けて子どもの理解を形成する試みを「テリング」とよぷ。 本研究では、育て親(母親)へのインタビュー調査を通して、子どもがテリングによって「産みの親が育て親とは別に存在する」ことを理解していくプロセスを探索した。 その結果、(1)テリングが、子どもの発達に伴って、育て親からの一方向的なものから育て親-子ども間の双方向的なものへと変化すること、(2)弟妹を迎えたり産みの親に会うといった経験が理解深化の機会になること、(3)テリングを嫌がる時期が存在すること、(4)周囲との違いに気づき始めることによって子どもの態度が複雑化すること、などが示された。 |
|||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述 | "Telling" is the continuous effort by adoptive parents to make their adopted children aware of the presence of their biological parents and their roots. I conducted home visit interviews with the adoptive mother and explored variations in telling practices by adoptive parents and considered, from a developmental perspective, their child's understanding of the existence of biological parents different from the adoptive parents. The main findings were as follows: (1) "telling" practices by adoptive parents change from one-way to reciprocal communication as the child's abilities grow; (2) the adopted child's experiences of having younger siblings or meeting with the birth mother motivate the child's own understanding of the content of telling; (3) there is a certain period in which the adopted child dislikes telling, and (4) the more the adopted child becomes sensitive to the "acknowledgment" of his/her being different from others, the more social attitudes become complicated. | |||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 18, p. 27-38, 発行日 2011-03-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 09199780 |