ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鎌倉女子大学紀要 ISSN2423-8635
  2. 紀要 13号

保育者志望学生の「保育者アイデンティティ」確立に関する検討 : 模擬保育の実践を通して

https://doi.org/10.18990/00000288
https://doi.org/10.18990/00000288
ae392b35-dd4b-4fdd-b374-30e7bf0be75b
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004438884.pdf KJ00004438884.pdf (1.2 MB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-30
タイトル
タイトル 保育者志望学生の「保育者アイデンティティ」確立に関する検討 : 模擬保育の実践を通して
タイトル
タイトル A Study of the Process of Developing Students' Early Childhood Practitioner Identity : Investigation from Mock Childcare Practice
言語
言語 jpn
キーワード
主題 保育者アイデンティティ
キーワード
主題 模擬保育
キーワード
主題 保育者養成
キーワード
主題 early childhood practitioner identity
キーワード
主題 mock childcare practice
キーワード
主題 early childhood practitioner training
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10434900
著者 田爪, 宏二

× 田爪, 宏二

田爪, 宏二

Search repository
小泉, 裕子

× 小泉, 裕子

小泉, 裕子

Search repository
Tazume, Hirotsugu

× Tazume, Hirotsugu

en Tazume, Hirotsugu

Search repository
Koizumi, Yuko

× Koizumi, Yuko

en Koizumi, Yuko

Search repository
抄録(日)
内容記述 本研究は,保育者養成課程の学生の,保育者としてのアイデンティティの確立の契機の1つである模擬保育の効果について検討した。女子短期大学生を対象に模擬保育を実施し,その後に行った質問紙調査を分析した。「保育者志望の高まり」「自信の獲得」を指標に保育者アイデンティティの確立傾向にある学生と拡散傾向にある学生とを抽出し,それぞれの特徴を分析した。その結果,保育者アイデンティティの確立傾向にある学生は保育に対する向上心が強く,明確な保育者像を持って模擬保育に臨み,実践に対する自己評価が高いことが示された。これらの結果をふまえ,学生の保育者アイデンティティの確立と,それを促す模擬保育の授業運営のあり方について議論した。
抄録(英)
内容記述 This paper is a study on the effect of mock childcare practice, which gives practitioner trainees an opportunity to obtain a type of early childhood practitioner identity. The analysis, based on two indicators, "a growing desire for a career in early childhood education," and "acquisition of self-confidence," attempts to discover which traits students with a more positive tendency toward the achievement of early childhood practitioner identity possess, and which traits students with a more diffusion tendency possess. The analysis shows that students with a developing early childhood practitioner identity have a stronger desire to further develop their childcare skills, participate in mock childcare sessions with a clear professional image, and evaluate their own practice efforts highly. Based on the results of our questionnaire, we discuss the importance of students developing such a clear early childhood practitioner identity, particularly through improved management of class sessions in which students participate in mock childcare practice.
書誌情報 鎌倉女子大学紀要
en : The journal of Kamakura Women's University

号 13, p. 27-38, 発行日 2006-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09199780
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:12:53.026262
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3