ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鎌倉女子大学紀要 ISSN2423-8635
  2. 紀要 12号

園内研修を通した保育者の成長プロセスの検討 : 週日案にみる保育構造の捉えから

https://doi.org/10.18990/00000274
https://doi.org/10.18990/00000274
d0ab2718-2943-44e0-9a72-3df3d979cd47
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004129105.pdf KJ00004129105.pdf (948.9 kB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-30
タイトル
タイトル 園内研修を通した保育者の成長プロセスの検討 : 週日案にみる保育構造の捉えから
タイトル
タイトル Study on the Teachers Development throughout In-Service Program for Kindergarten Teachers : Based on the examination of how kindergarten teachers understand the structure of Early Childhood Care and Education in Practice by using a teaching plan
言語
言語 jpn
キーワード
主題 園内研修
キーワード
主題 週日案
キーワード
主題 環境図
キーワード
主題 友達関係図
キーワード
主題 in-service program for kindergarten teachers
キーワード
主題 teachers plan (Weekly and daily plan)
キーワード
主題 Flow Chart
キーワード
主題 Friendship Map
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10434900
著者 内藤, 知美

× 内藤, 知美

内藤, 知美

Search repository
入江, 礼子

× 入江, 礼子

入江, 礼子

Search repository
杉崎, 友紀

× 杉崎, 友紀

杉崎, 友紀

Search repository
上田, 陽子

× 上田, 陽子

上田, 陽子

Search repository
沼野, ちひろ

× 沼野, ちひろ

沼野, ちひろ

Search repository
丸田, 愛子

× 丸田, 愛子

丸田, 愛子

Search repository
平野, 真純

× 平野, 真純

平野, 真純

Search repository
塩原, 紀子

× 塩原, 紀子

塩原, 紀子

Search repository
NAITO, Tomomi

× NAITO, Tomomi

en NAITO, Tomomi

Search repository
IRIE, Reiko

× IRIE, Reiko

en IRIE, Reiko

Search repository
SUGIZAKI, Yuki

× SUGIZAKI, Yuki

en SUGIZAKI, Yuki

Search repository
UEDA, Yoko

× UEDA, Yoko

en UEDA, Yoko

Search repository
NUMANO, Chihiro

× NUMANO, Chihiro

en NUMANO, Chihiro

Search repository
MARUTA, Aiko

× MARUTA, Aiko

en MARUTA, Aiko

Search repository
HIRANO, Masumi

× HIRANO, Masumi

en HIRANO, Masumi

Search repository
SHIOHARA, Noriko

× SHIOHARA, Noriko

en SHIOHARA, Noriko

Search repository
抄録(日)
内容記述 保育における「現職研修の体系的整備」という今日的課題を踏まえて、実践の場に根ざした保育者養成のあり方を探究すべく、園内研修を通した保育者の成長プロセスを検討した。特に、個性化が見られた週日案4の分析から保育者の保育構造の捉えを明らかにすることを課題とした。その結果次の点が示唆された。
①保育実践を計画する場合、「視覚処理」「身体的理解」が行われた。
②指導計画の項目は、ティーム制のために同学年の保育者間に共有され、定期的な園内研修によって学年を越え共有される項目が見られた。
③全保育者の指導計画に、「保育者の目標・課題」が組み込まれた。
④経験年数の少ない保育者の場合、一般的な枠組を 用いて保育構造が捉えられる。また「保育者の目標・課題」の取組み方には、経験年数が影響すると推察できた。
抄録(英)
内容記述 We examined the growth process of kindergarten teachers throughout an in-service program. We analyzed the weekly and daily program planning proposed by kindergarten teachers, to examine how they structure early childhood care and education in practice. We reached the following conclusions in this study ; 1. As sketched in a "Flow Chart" and a "Friendship Map", visual procedures by kindergarten teachers are effective in planning. 2. Some columns in a plan, shared among the same grade class teachers because of team teaching, were also used as a common column in all classes in our kindergarten. 3. Having "Objective and Issues" as a common column in the plan, teachers captured issues in their planning. 4. Less experienced teachers tend to understand the early childhood care and education in practice by general frameworks, such as "entire class" and "individual events". And the length of experience would differ in capturing situations even in the same column, "Objectives and Issues" in the plan.
書誌情報 鎌倉女子大学紀要
en : The journal of Kamakura Women's University

号 12, p. 35-44, 発行日 2005-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09199780
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:02.729304
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3