ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鎌倉女子大学紀要 ISSN2423-8635
  2. 紀要 12号

実習生の保育者アイデンティティの形成過程についての実証的研究 : 保育者モデルの影響と保育者アイデンティティ「私は保育者になる」の関連

https://doi.org/10.18990/00000272
https://doi.org/10.18990/00000272
8fdbe92a-fdc6-472e-b8c0-356f2c3acce6
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004129103.pdf KJ00004129103.pdf (1.1 MB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-30
タイトル
タイトル 実習生の保育者アイデンティティの形成過程についての実証的研究 : 保育者モデルの影響と保育者アイデンティティ「私は保育者になる」の関連
タイトル
タイトル The Effect of Kindergarten-Teacher Models on Preservice Teacher Trainees' Process of Developing a Kindergarten-teacher Identity
言語
言語 jpn
キーワード
主題 保育者アイデンティテイ
キーワード
主題 実習方略
キーワード
主題 受容型保育者モデル
キーワード
主題 kindergarten-teacher identity
キーワード
主題 strategy to survive their training
キーワード
主題 receptive teacher models
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10434900
著者 小泉, 裕子

× 小泉, 裕子

小泉, 裕子

Search repository
田爪, 宏二

× 田爪, 宏二

田爪, 宏二

Search repository
KOIZUMI, Yuko

× KOIZUMI, Yuko

en KOIZUMI, Yuko

Search repository
TAZUME, Hirotsugu

× TAZUME, Hirotsugu

en TAZUME, Hirotsugu

Search repository
抄録(日)
内容記述 教育実習生は、一人前に扱われない状況下で、保育者としての資質を評価さ れる立場にある。研究では実習を乗り越える際に実習生の独特の方略があると仮定し、実習直後の質問紙及び半構造化面接で実態調査を行った。その結果、保育者アイデンティティ(私は保育者になる)を獲得した実習生の多くは、幼児受容的保育者モデルを発見し、 その保育行動を選択的にあるいは柔軟に模倣していた。さらに実習生が自己の未熟な保育力を、その保育者モデルから肯定的・受容的に評価されていると認識した時、保育者アイデンティティの獲得レベルが向上していくことが検証された。
抄録(英)
内容記述 The kindergarten-teacher trainees have to undergo assessment of their quality and aptitude at kindergartens where, at the same time, they are treated as unfledged. This paper reports the results of the questionnaire and half-structured interviews given to kindergarten-teacher trainees after their preservice training. The assumption we are based on is that the trainees make use of a certain type of strategy to survive their training period. The results show that a large number of trainees with a successfully-developed "kindergarten-teacher identity" have found receptive teacher models for them and copied their behavior flexibly and selectively. It has also been verified that the trainees have developed their "kindergarten-teacher identity" to a significant level when they have recognized that their immature job performance are evaluated positively and receptively by the model teacher.
書誌情報 鎌倉女子大学紀要
en : The journal of Kamakura Women's University

号 12, p. 13-23, 発行日 2005-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09199780
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:00.579600
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3