ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鎌倉女子大学紀要 ISSN2423-8635
  2. 紀要 9号

保育実習が学生の子ども観,保育士観におよぼす影響

https://doi.org/10.18990/00000212
https://doi.org/10.18990/00000212
342a8cc4-509f-4c51-a848-c1ae5af50e00
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000197064.pdf KJ00000197064.pdf (1.2 MB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-30
タイトル
タイトル 保育実習が学生の子ども観,保育士観におよぼす影響
タイトル
タイトル Study on changes in children's views and nursery school teacher's views through teaching practice
言語
言語 jpn
キーワード
主題 子ども観
キーワード
主題 保育士観
キーワード
主題 保育士適性観
キーワード
主題 保育所実習
キーワード
主題 女子大学生
キーワード
主題 views on children
キーワード
主題 views on nursery school teachers
キーワード
主題 views on nursery teacher aptitude
キーワード
主題 teaching practice in nursery school
キーワード
主題 female undergraduates
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10434900
著者 松永, しのぶ

× 松永, しのぶ

松永, しのぶ

Search repository
坪井, 寿子

× 坪井, 寿子

坪井, 寿子

Search repository
田中, 奈緒子

× 田中, 奈緒子

田中, 奈緒子

Search repository
伊藤, 嘉奈子

× 伊藤, 嘉奈子

伊藤, 嘉奈子

Search repository
MATSUNAGA, Shinobu

× MATSUNAGA, Shinobu

en MATSUNAGA, Shinobu

Search repository
TSUBOI, Hisako

× TSUBOI, Hisako

en TSUBOI, Hisako

Search repository
TANAKA, Naoko

× TANAKA, Naoko

en TANAKA, Naoko

Search repository
ITO, Kanako

× ITO, Kanako

en ITO, Kanako

Search repository
抄録(日)
内容記述 保育士資格の取得を希望する女子大学生116名を対象に,独自に作成した質問紙を用い,保育実習の前後で子ども観,保育士観がどのように変化したかを検討した。主な結果は次のとおりである。(1)実習前の子ども観,保育士観は,「かわいい」「元気な」「母親がわり」「養護的」といった,情緒的レベルでの理想化されたイメージが多かった。(2)実習後は,子どもの「個別性」「有能性」,保育士の専門性に着目した,より具体的かつ多面的な子ども観,保育士観に変化していた。(3)保育実習は,職業としての保育士観,自己の適性について,具体的現実に照らして吟味する機会となり,学生の職業観の確立と自覚的な職業選択に促進的に作用することが示唆された。
抄録(英)
内容記述 Changes in views of childτen and nursery teachers taken at pre-post teaching practices were studied among 116 female undergraduates seeking nursery teacher certificates. The main findings were as follows; (1) Pre-teaching practice phase indicated that children were viewed as ’cute’ and ’energetic', teachers as being 'mother-like’ and possessing 'nursing qualities’ reflecting surface, idealistic images. (2) Post-training views focused on children’s 'individuality’ and ’capability', nursery teachers on specialized characteristics, showing an increase in specific as well as multifaceted views. (3) Teaching practice provided real experience to compare views of teaching as a vocation and one’s own aptitude as a teacher.
書誌情報 鎌倉女子大学紀要
en : The journal of Kamakura Women's College

号 9, p. 23-33, 発行日 2002-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09199780
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:43.956378
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3