WEKO3
アイテム
階上テラス型園庭という環境が子どもの育ちに及ぼす 影響 ―幼児の運動能力調査の結果から―
https://doi.org/10.18990/0002000071
https://doi.org/10.18990/00020000714c775cb6-03af-4d90-b54f-ab8a12efe933
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-06-13 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 階上テラス型園庭という環境が子どもの育ちに及ぼす 影響 ―幼児の運動能力調査の結果から― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Influence of Terrace-type Playground in Nursery School Environment on Children’s Development : Results from a Survey of Athletic Abilities in Young Children | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 保育所, 階上テラス型園庭, 保育環境, 幼児の運動能力, 子どもの育ち, nursery school, terrace-type playground, nursery environment, athletic abilities of young children, children’s development | |||||||||
著者 |
幸喜,健
× 幸喜,健
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Koki,Ken | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述 | 本研究では、神奈川県横浜市の2園(A 保育園:接地性があり土の園庭、B 保育園:接地性がなく屋上テラス型の園庭)に通う4歳児を対象として運動能力を調査した。 その結果、立ち幅跳びと握力(両手)の調査項目で有意な差が見られ(どちらも B 保育園が有意に高い)、25メートル走、ボール投げ、跳び越しくぐりの項目では有意な差は見られなかった。 B 保育園は階上テラス型園庭ということもあり、ボールなど投擲可能な小型遊具の使用が制限されるなか、スノコやタイヤ、丸太の一本橋などの遊具を導入し、限定的な環境下でも子どもたちの遊びを充実させる工夫をしていた。こうした環境においても工夫次第で子どもの運動能力の育ちを補うことが期待できる。 |
|||||||||
抄録(英) | ||||||||||
値 | This study investigated the athletic abilities of 4-year-old children attending two nursery schools in Yokohama, Kanagawa Prefecture (Nursery A, which had an earthy playground, and Nursery B, which had a terrace-type playground on the roof). The subjects were tested for athletic ability in five events (25-meter run, standing long jump, ball throw, grip strength [both hands], and jumping over the rope and back through it). Standing long jump (t(28)=−2.52, p=.02) and grip strength [both hands] (t(27)=−2.16, p=.04) were both significantly higher in Nursery B ; no significant differences were found for the others. While the use of throwable play equipment such as balls was restricted because of the location on the upper floor, Nursery B introduced play equipment such as duckboards, tires, and a log bridge, which enhanced children’s play despite the restricted environment. It is expected that children’s athletic abilities can be supplemented through ingenuity. |
|||||||||
書誌情報 |
ja : 鎌倉女子大学紀要 en : The Journal of Kamakura Women's University 巻 32, p. 77-82, 発行日 2025-01-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 鎌倉女子大学 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 9199780 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 |