WEKO3
アイテム
高校生物2における自然環境に関する課題研究の指導法の開発
https://doi.org/10.18990/00000358
https://doi.org/10.18990/000003589e68f69a-7d1d-4f35-bfe3-c3d898a76d31
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | 高校生物2における自然環境に関する課題研究の指導法の開発 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | Development of the Method of Guidance for Theme Study on Natural Environments in High School Biology 2 Class | |||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | 高校生物2 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | 課題研究 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | 土壌 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | 指導案・教材・ツールの開発 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | high school Biology 2 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | theme study | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | soil | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | development of educational guidance, teaching materials and tools | |||||||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||||||||||||||
著者 |
高垣, マユミ
× 高垣, マユミ
× 降籏, 節夫
× 小柳, まゆみ
× 中澤, 彩子
× Takagaki, Mayumi
× Furihata, Setsuo
× Koyanagi, Mayumi
× Nakazawa, Ayako
|
|||||||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では、生物2の分野における「自然環境についての課題研究」の単元において、生徒たちが身のまわりの自然環境に対して興味や疑問を持ち、生物学的に探求する態度や方法を身につけることを目的とした、計6時間の学習指導案を立案した。本研究で立案した学習指導案は、以下の点において新規性・有用性があると考えられる。 1.生物2「自然環境についての課題研究」において、一単元の「教師用の指導用ガイド」を作成した。 2.自然環境の「土壌」を測定する手法を開発し、身近な材料を用いた測定ツールを製作した。 3.調査対象に「土壌」を取り上げることで、より身近な環境に目を向けさせるとともに、生徒自身で取り組むことができる、より簡便な採取作業・調査方法を提示した。 |
|||||||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||||||
内容記述 | In the present study, educational guidance of six hours was developed to induce an interest in the natural environment around them and acquire techniques and attitudes for exploring biological issues as part of "Theme study on natural environment", in high school Biology 2 class. The educational guidance examined in the present study is novel and significant in the following ways: 1. In Biology 2, "Theme study on natural environment", one-unit "Instructional guide for teachers" was developed. 2. A technique for measuring soil in the natural environment was developed and measurement tools were prepared using familiar materials. 3. By focusing on soil as a research objective, more convenient sampling and investigational methods were developed to allow students to examine familiar environments on their own. |
|||||||||||||||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 17, p. 121-128, 発行日 2010-03-30 |
|||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 09199780 |