Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-03-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校教員養成課程における学生の音楽鑑賞力育成に関する一考察 ― 「音楽科教育法」におけるアンケー卜・ワークシー卜の分析を通して― |
タイトル |
|
|
タイトル |
The Development of Music Appreciation among Students in Elementary School Teacher Training Courses : An Analysis of Questionnaires and Worksheets Conducted in the Class “Music Education Methods” |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
音楽科教育法, 教員養成課程, 鑑賞, music education methods, elementary school teacher training courses, music appreciation |
著者 |
薩摩林, 淑子
根来, 章子
Satsumabayashi, Sumiko
Negoro, Akiko
|
抄録 |
|
|
内容記述 |
本稿では、小学校教員養成課程で音楽科教育法を学ぶ学生が、鑑賞領域の指導に必要な音楽鑑賞力・分析力を身に付けるための指導方法を検討することを目的に、授業「音楽科教育法」におけるアンケー卜・ワークシー卜の分析を通して考察を行った。その結果、鑑賞活動を行う際の障壁として、客観的観点から曲を聴く視点・認識の不足、曲全体の形式・構造を捉えることの困難さ、印象の根拠として音楽の構成要素を関連づける力の不足の 3点が明らかになり、指導の方向性・方法として、適切な選曲のもと音楽構造の可視化を促す支援の在り方を検討すること、印象と音楽の構成要素との関連づけを重視するワークシー卜の内容について提案・考察を行った。 |
抄録(英) |
|
|
|
This study aims to examine teaching methods for developing students’ music appreciation and analysis skills in elementary school teacher training courses. By analyzing a questionnaire and worksheets conducted in the class “Music Education Methods,” we clarified three barriers to appreciation activities: (1)lack of recognition and an objective viewpoint when listening to music,(2)difficulty in capturing the overall form and structure of music, and(3)difficulty in linking impressions to music components. Thus, we examined how to support understanding music structure and proposed a worksheet that focuses on the association between impressions and music components. |
書誌情報 |
ja : 鎌倉女子大学紀要
en : The Journal of Kamakura Women's University
巻 27,
p. 79-92,
発行日 2020-01-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
鎌倉女子大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
9199780 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10434900 |