WEKO3
アイテム
保育者養成校における創造的な音楽表現力の育みに関する一考察 : 鎌倉女子大学専攻科学生による音楽創作活動を通して
https://doi.org/10.18990/00000328
https://doi.org/10.18990/0000032850a0bcda-861f-4bf6-8e65-4344af9b1a48
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 保育者養成校における創造的な音楽表現力の育みに関する一考察 : 鎌倉女子大学専攻科学生による音楽創作活動を通して | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on How to Cultivate an Ability of Creative Musical Expression at Training schools for preschool teachers | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 創造的な音楽表現 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 音楽創作活動 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 保育者養成校 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Creative musical expression | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Create-music activity | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Training schools for preschool teachers | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||
著者 |
薩摩林, 淑子
× 薩摩林, 淑子
× Satsumabayashi, Sumiko
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述 | 本研究では、保育者養成校における創造的な音楽表現力の育みと音楽創作指導のあり方を追求することを目的とし、鎌倉女子大学短期大学部専攻科学生を対象に、音楽創作活動「物語を音楽で表現する」を立案・実践した。その結果、学生は音楽を「創造的」に表現することの意味を捉え、(1)「音」「音色」に対する興味・関心の深まりと「聴く」意識が増したこと、(2)イメージカの養成といった成果があり、この活動が学生の創造的な音楽表現力の育みにおいて有意義であったことが示唆された。課題としては、(1)リズム創りとリズムアンサンブルの実践、(2)音楽的変化の多様な付け方(移調・変奏など)に関する効果的な指導方法を追求することが挙げられた。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate how to bring up an ability of creative musical expressions and what guidance of create-music activity on training schools for preschool teachers. I planed the create-music activity "express a story use sounds and music", and take in the class of Kamakura Women's Junior College. I observed their activities, and analyzed the process and the work. As a result, students understood the meaning of "creative" musical express, deepened their interests to sounds and tones, their abilities of imagination. So, the activity was significant for bring up their abilities of creative musical expressions. The subjects are appeared that to investigate the method of instruction as to make a rhythm-pattern and rhythm-ensemble, a various way to transposition and arrange. | |||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 15, p. 75-84, 発行日 2008-03 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 09199780 |