WEKO3
アイテム
大学の英語授業における学生の評価要因の分析 : 英語に対する興味に焦点を当てて
https://doi.org/10.18990/00000327
https://doi.org/10.18990/00000327f261f438-5d44-414a-b92d-ad9ec2a1de32
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大学の英語授業における学生の評価要因の分析 : 英語に対する興味に焦点を当てて | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study of Factors Affecting Student Evaluation of English Lessons at a University : Focusing on Interest in Learning English | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 授業評価 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 自己評価 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 満足度 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 英語学習興味 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | CALL | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 動機づけ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Student Evaluations of Teaching | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Self-Ratings about Learning | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Degree of Satisfaction | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Interest in Learning English | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Computer Assisted Language Learning | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Motivation | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||
著者 |
桐生, 直幸
× 桐生, 直幸
× Kiryu, Naoyuki
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述 | 本研究では、英語授業を受講している心理学専攻の大学生32名を対象とし、授業改善の一環として授業評価アンケートを実施した。学生による授業評価、学習の自己評価、および授業に対する満足度・理解度の関係を、興味に焦点を当てながら分析した。分析の結果、以下の点が明らかとなった。(1)自己評価に影響を及ぼす要因のうち、興味に関しては「学習内容に対する興味」と、「英語に対する興味喚起」の2つの要因に分けられる。(2)授業の満足度に影響を及ぼす要因は授業回によって異なるが、主たる要因として「授業の展開方法・内容の適切さ」と、「学習内容に対する理解・興味」の2つが挙げられる。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate the relations among "student evaluations of teaching", "self-ratings about learning" and "the degree of satisfaction with their English class". Thirty-two undergraduate students majoring in psychology responded to the questionnaire. Factor analysis revealed that interest, one of the factors affecting self-ratings about learning, can be divided into two factors: "interest in the content of the lesson" and "the arousal of interest in learning English". Stepwise multiple regression analysis showed that the degree of satisfaction was determined mainly by "the effectiveness of teaching method" and "understanding and interest in the content of the lesson". | |||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 15, p. 63-73, 発行日 2008-03 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 09199780 |