WEKO3
アイテム
幼児の線画カテゴリー判断における言語音声による干渉 : 線画-音声干渉課題を用いた検討
https://doi.org/10.18990/00000322
https://doi.org/10.18990/0000032203174ed7-e103-46a6-8cc2-4f10ae5af8ce
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 幼児の線画カテゴリー判断における言語音声による干渉 : 線画-音声干渉課題を用いた検討 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Verbal Interference in Picture Categorizing by Early Childhood : Investigation by Picture-Auditory Interference Task | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 線画カテゴリー判断 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | ストループ効果 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 干渉 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 意味処理 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 幼児(5,6歳児) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | picture categorizing | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Stroop effect | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | interference | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | semantic processing | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | preschool (5 and 6-year-olds) children | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||
著者 |
田爪, 宏二
× 田爪, 宏二
× Tazume, Hirotsugu
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述 | 本研究では、幼児(5、6歳児)の線画のカテゴリー判断の処理過程について、ストループ様線画一音声干渉課題を用いて検討した。課題では、参加児は、ディストラクタの線画を無視しながら、できるだけはやくターゲット線画のカテゴリー(動物または果物)を判断するように求められた。干渉における意味的関連を明らかにするために、ターゲットとディストラクタの組み合わせにより、一致(SS)、不一致同カテゴリー(SC)、不一致異カテゴリー(DC)、中立(N)、統制(C)条件という呈示条件が用いられた。処理における時間的過程を検討するために、ターゲットとディストラクタとの呈示開始の時間差(SOA)が設定された。結果においては、幼児においてはストループ効果と同様の効果が生じたが、比較対象とした成人においては干渉は生じなかった。意味関連効果について、線画命名課題(田爪、1997)とは異なり、DC条件の反応潜時がSC条件のそれよりも長い、逆の意味関連効果がみられた。これらの結果について、意味記憶と関連した情報処理の観点から考察した。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述 | This study examined information processing of line-drawn picture categorizing by preschool (5 and 6-year-olds) children, using a Stroop-like picture-auditory categorizing task. In this task, participants were required to respond category of the target pictures (animal or fruit) ignoring the distracting pictures. To clarify the effect of semantic relations on the amount of interference, the following conditions were presented under the combination of target and distracting pictures: same stimulus (SS), same category (SC), different category (DC), neutral (N), and control (C). To investigate the time course of processing, stimulus onset asynchrony (SOA) between target and distractor was varied. In the results, Stroop-like interference effect was seen in children, contrastively, no interference effect was seen in adults. On the semantic interference, difference from picture naming task (e.g. Tazume, 1997), the RT of DC condition was longer than that of SC condition (reversed semantic interference). These results was discussed in terms of processing related to semantic memory. | |||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 15, p. 13-22, 発行日 2008-03 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 09199780 |