WEKO3
アイテム
幼児教育分野における途上国支援のための基礎研究 : 文化間対話から見えるベトナムの保育者養成の課題
https://doi.org/10.18990/00000321
https://doi.org/10.18990/0000032150e33761-762d-4368-a9a4-19350d70064b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 幼児教育分野における途上国支援のための基礎研究 : 文化間対話から見えるベトナムの保育者養成の課題 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Basic Field Research for International Cooperation i Early Childhood Education Area for Developing Countries : Problems of Preschool Teacher Training in Vietnam Emerged from the Dialogues between Japanese and Vietnamese University Instructors | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 途上国支援 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 保育者養成 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | ベトナム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | フィールドワーク | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | International Cooperation for Developing Countries | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Preschool Education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Teacher-training | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Vietnam | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | Fieldwork | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||
著者 |
柴山, 真琴
× 柴山, 真琴
× Shibayama, Makoto
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述 | 幼児教育分野は、日本の国際協力事業において取り組みの遅れている分野である。本稿では、2007年9月に行ったベトナム・ハノイでのフィールドワーク(「日越幼児教育セミナー」への参加およびハノイ市内の幼児学校の視察)に基づいて、幼児教育分野における途上国支援の現状と課題を、教育の担い手である保育者の養成に焦点を当てて検討した。具体的には、まず幼児教育分野における日越(お茶の水女子大学とハノイ師範大学)間ネットワークが形成されるに至った経緯を述べ、次にセミナーへの参加と現地視察を通して把握したベトナムにおける保育者養成の現状と課題を整理した。最後に、幼児教育分野における途上国支援において本学が果たし得る役割を探った。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述 | Early childhood education will likely be an important area of international cooperation. The author participated in Japan-Vietnam Early Childhood Education Seminar that was held in September, 2007 in Hanoi, Vietnam. The seminar was conducted as one of the international cooperation activities. Also, participant observations in a public preschool in Hanoi were conducted. The paper summarized the network formation processes between Japanese universities represented by Ochanomizu University and Vietnamese universities represented by Hanoi University of Education. It reported the present state of preschool teacher training in Vietnam and its problems. Expected roles of Kamakura Women's University in international cooperation were also discussed. | |||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 15, p. 1-12, 発行日 2008-03 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 09199780 |