Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-05-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
特別支援教育に関する研究(1) : 特別支援教育の課題・問題点を中心にして |
タイトル |
|
|
タイトル |
Research on Special Support Education (1) : The Task & Problem of Special Support Education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
特別支援教育 |
キーワード |
|
|
主題 |
軽度発達障害 |
キーワード |
|
|
主題 |
LD |
キーワード |
|
|
主題 |
AD/HD |
キーワード |
|
|
主題 |
高機能自閉症 |
キーワード |
|
|
主題 |
special support education |
キーワード |
|
|
主題 |
mild developmental disorder |
キーワード |
|
|
主題 |
Learning Disabilities |
キーワード |
|
|
主題 |
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder |
キーワード |
|
|
主題 |
high-functioning autism |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10434900 |
著者 |
石橋, 裕子
林, 幸範
Ishibashi, Yuko
Hayashi, Yukinori
|
抄録(日) |
|
|
内容記述 |
平成19年度までに障害児学級を廃止して、軽度発達障害児を通常学級に在籍させるという方針が打ち出されたが、そのような子ども達を通常学級の中でどのように教育すればよいのかを明らかにしようとする実践的な研究を進めている。本稿では、日本の障害児教育の現状を整理し、「特別支援教育」のポイントをふまえた上で、「特別支援教育」が抱える問題点を提起するとともに、「特別支援教育」を実施するにあたっての留意点をまとめた。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述 |
A policy that classes for children with disability will be abolished and children with mild developmental disorders will be placed in mainstream classes by the Heisei 19 fiscal year, was set out. We are making practical researches to clarify how such children should be educated in mainstream classes. In this article, we organized the present condition of education for physically and mentally handicapped children in Japan and we raised an issue which "special support education" has, after considering the main point of "special support education". We also summarized the important matters when providing the "special support education." |
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要
en : The journal of Kamakura Women's University
号 13,
p. 65-78,
発行日 2006-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
09199780 |