WEKO3
アイテム
幼児の線画-文字カテゴリー判断課題遂行におけるストループ様効果 : カード分類課題を用いた検討
https://doi.org/10.18990/00000233
https://doi.org/10.18990/000002339385ed6f-0229-402d-88b9-113ed458e741
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 幼児の線画-文字カテゴリー判断課題遂行におけるストループ様効果 : カード分類課題を用いた検討 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Stroop-like effects in picture-word categorizing tasks by early childhood : Investigation by card sorting task | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 線画-文字カテゴリー判断課題 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | ストループ効果 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | カード分類 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 幼児(6歳児) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | picture-word categorizing task | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | stroop effect | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | card sorting | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | preschool (6-year-olds) children | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||
著者 |
田爪, 宏二
× 田爪, 宏二
× TAZUME, Hirotsugu
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述 | 本研究では,幼児(6歳児)の,カード分類課題による,線画-文字カテゴリー判断におけるストループ様効果について検討した.線画と文字とが描かれたカードについて,実験1では,文字を無視して線画に基づき(ストループ様課題),実験2では線画を無視して文字に基づいて(逆ストループ様課題),3つのカテゴリー(動物,乗物,果物)に分類することが求められた.線画と文字との組み合わせとして,カテゴリー判断における線画と文字との意味的関連性を検討するために,一致条件(SS;例,「犬」-「いぬ」),不一致同カテゴリー条件(SC;「犬」-「うさぎ」).不一致異カテゴリー条件(DC;「犬」-「りんご」)を設定した.結果として,干渉効果は2つの実験のどちらでもがみられたが,促進および意味関連効果は実験2にのみ顕著であり,実験1ではみられなかった.これらの結果について,課題遂行における意味的処理と言語的処理,さらには反応出力における処理過程の観点から考察をおこなった. | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述 | This study examined Stroop-like effects in picture-word categorizing on card sorting task by preschool (6-year-olds) children. In experiment 1, participants were required to sort cards into three types of categories (animal, fruit, and vehicle) depend on target pictures ignoring the distracting words (Stroop like task), and in experiment 2, they were required to sort cards depend on target words ignoring the distracting pictures (reversed-Stroop like task). To clarify the effect of semantic relations on the amount of interference, the following conditions were presented under the combination of picture and word : same stimulus (SS ; e. g. DOG-dog), same category (SC ; e. g. DOG-rabbit), and different category (DC ; e. g. DOG-apple). In the results, Stroop-like interference effect was seen both experiments, but facilitation effect and semantic-related effect was significantly only on experiment 2, whereas not on experiment 1. These results were discussed in terms of the semantic, lexical and output processing on task performance. | |||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's University 号 10, p. 55-63, 発行日 2003-03-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 09199780 |