WEKO3
アイテム
保育者養成課程の短期大学生における保育にコンピュータを用いることに対する認知 : 保育観および情報機器に対する適応との関連からの検討
https://doi.org/10.18990/00000217
https://doi.org/10.18990/00000217845e61cb-6c8c-469a-a2cf-99e73d185134
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-30 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 保育者養成課程の短期大学生における保育にコンピュータを用いることに対する認知 : 保育観および情報機器に対する適応との関連からの検討 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Cognition for using computers in early childhood education by junior college students of early childhood practitioners training course : Investigation from their outlook for early childhood education and adaptation to informatics media. | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | 情報教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | コンピュータ | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | 遊び活動 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | informatics education | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | early-childhood education | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | computer | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | play activities | |||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN10434900 | |||||||||||||
著者 |
田爪, 宏二
× 田爪, 宏二
× 西山, 修
× TAZUME, Hirotsugu
× NISHIYAMA, Osamu
|
|||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||
内容記述 | 本研究では, 保育者養成課程の女子短期大学生(314名)における, コンピュータを保育に用いることに対する認知について検討した.本研究の主な目的は以下の通りである.すなわち(1)学生は, 子どもの遊び活動の中でこの活動をどのように捉えているのか, そして(2)彼女らの情報機器に対する適応が, この活動に対する賛否と関連しているのか, を明らかにすることである.結果として, 学生のこの問題に対する意見は様々であった.このため, 学生はクラスタ分析を用いて5つの群に分けられた.このなかで, コンピュータを保育に用いることに対して否定的な群ほど, 自身の情報機器に対する適応度が低かった.これらの結果は, 保育者養成課程における情報教育と関連づけて考察された. | |||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||
内容記述 | This study examined cognition for using computers in preschool education by junior college women students in early childhood practitioners training course (n=314). The purpose of this study was as follows: (1) To clarify their views concerning the activities of the children, and (2) to clarify the relationship between their adaptation for the informatics media and their opinion for this issue. The results indicated that the opinion of students for this issue were various. So, using cluster-analysis, they were sorted into 5 groups based on their outlook on early-childhood education. And, the group which had negative outlook toward using computers in preschool education had lower performance in using informatics media. These results were looked at in respect to informatics education in early childhood practitioners training course. |
|||||||||||||
書誌情報 |
鎌倉女子大学紀要 en : The journal of Kamakura Women's College 号 9, p. 77-86, 発行日 2002-03-31 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 09199780 |