WEKO3
アイテム
図画工作教育に求められる自己認識の過程を重視した授業実践 ―道徳的価値の内容「個性の伸長」との関連性に着目して―
https://doi.org/10.18990/0002000016
https://doi.org/10.18990/00020000162df08405-3009-4651-81ec-09d02e42d9af
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-11-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 図画工作教育に求められる自己認識の過程を重視した授業実践 ―道徳的価値の内容「個性の伸長」との関連性に着目して― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Classroom Practice that Emphasizes the Process of Self-recognition Required for Art and Craft Education : Relationship with the Moral Value Content “the Growth of Individuality” | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 図画工作教育, 道徳的価値, 個性の伸長, drawing, crafts, education, moral values, developing individuality | |||||||||
著者 |
曽我,市太郎
× 曽我,市太郎
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述 | 本研究は、小学校図画工作科の学習活動における「個性」の変化への気付きと、道徳的価値の内容のひとつである「個性の伸長」との関連性について、その教育的可能性を実証することである。高学年児童を対象とし、絵画・版画の2題材の表現過程と、ワークシートによる作品鑑賞及び自己評価等の内省を通じて、「個性の伸長」の状況を主観と客観の往還的視点で把握した。その結果、道徳的価値に基づく向社会的意識をもち、学習に対する一定の「粘り強さ」や「調整力」をもつ児童は図画工作科の造形的表現でもそうした諸能力を働かせ、自身の個性の変化や伸長に気付く見識を生かした充実度の高い学習成果の顕現が認められた。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
This study aims to demonstrate the educational potential of the relationship between the awareness of the change of “individuality” in the learning activities of elementary school art and craft and “the growth of individuality”, which is a moral value content. We examined the situation of “the growth of individuality” from both subjective and objective perspectives by observing the expression process of two subjects, painting and printmaking, for upper-grade elementary school students, and by introspecting through worksheet-based artwork appreciation and self-evaluation. The results revealed that the students who had prosocial awareness based on moral values and who had a certain degree of “perseverance” and “adaptability” for learning applied those abilities in their artistic expression in art and craft and showed high-quality learning outcomes that reflected their insight into the change and growth of their individuality. | ||||||||||
bibliographic_information |
ja : 鎌倉女子大学紀要 en : The Journal of Kamakura Women's University 巻 31, p. 53-67, 発行日 2024-01-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 鎌倉女子大学 | |||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 9199780 | |||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10434900 |